Росія дезорієнтує GPS-навігацію в Криму та в Чорному морі

Америка розглядає GPS, як свій дарунок людству, а Росія своїми діями показує світові: ми можемо забрати це у вас, просто перемкнувши вмикач, – Дейна Говард

Росія активно використовує технології дезорієнтації системи супутникової навігації GPS в окупованому Криму та в Чорному морі.

Технології з дезорієнтації системи супутникової навігації GPS/GNSS були використані близько 10 000 разів російським устаткуванням електронної війни, загалом, починаючи з лютого 2016 року. Про це йдеться у новому звіті американської неурядової організації C4ADS.

Докладно про результати дослідження та про те, яку саме небезпеку становить діяльність Росії в цій сфері Українська служба “Голосу Америки” поспілкувалась зі співавтором дослідження Томасом Івінгом та американським експертом в сфері навігації Дейною Говардом.

Поштовхом для дослідження послужила добре задокументована інформація про дезорієнтацію GPS, що надійшла від капітана торгового судна у Чорному морі, розповів Дейна Говард, президент Фундації захисту навігації.

​Я служив у регуляторі морської навігації США і роками чув різні повідомлення про дивні речі, що відбувались в російських водах з GPS. Однак, у нас не було надійних даних до 2017 року, коли капітан торгового судна в Чорному морі надіслав нам докази – фото екрана свого комп’ютера і радара, де його GPS вказував, що він – не в морі, а за сорок кілометрів у місцевому аеропорту”, – вказує Говард.

Коли ми почали розслідувати, ми виявили, що це трапилось для біля 20 інших кораблів та багатьох інших в Чорному морі. Тому, саме 2017 рік, став першим, коли ми змогли чітко сказати, що щось відбувається”, – говорить він.

Дослідження вимагало копіткої роботи. “Загалом, ми побачили, що введення в оману росіянами навігаторів є набагато масштабнішим і почалось більш давно і пов’язане з більшою кількістю інцидентів, ніж було відомо громадськості раніше”, – наголосив дослідник C4ADS Томас Івінг, коментуючи результати дослідження в інтерв’ю українській службі “Голосу Америки”.​

Увагу дослідників привернули порушення систем навігації в різних місцях. “Ми помітили звіти про те, що система GNSS в Москві порушила свою роботу і ми вирішили використати надійне додаткове джерело такої інформації. В нашому випадку – це автоматична система ідентифікації AIS. Це – система, яку використовують кораблі, щоб повідомляти про своє місцерозташування береговим станціям. Ми змогли отримати більше двох років даних AIS, – говорить Івінг, – і проаналізувати аномалії, зокрема, там, де вказувалось, що корабель знаходиться в аеропорту. Коли ми проаналізували два роки даних, ми побачили більше 9000 випадків і нанесли їх на карту різних місць розташування в Росії”, – говорить Івінг.

Щоб довести втручання Росії до роботи навігаційних систем, дослідники в партнерстві з Техаським університетом, провели науковий експеримент на Міжнародній космічній станції.

“Ми протестували роботу станцій у певному регіоні і визначили якість сигналу, що надходить з цих регіонів і це, зрештою, дало нам радіопідпис “спуфінгу”. В основному це стосувалось систем урядових резиденцій в Криму”, – говорить аналітик.

“Дезорієнтація може становити небезпеку і були експерименти, які показували, що можна дуже трохи змінити курс корабля, або машини і, спрямувати їх туди, куди є бажання, наприклад, до територіальних вод іншої країни, щоб створити міжнародний інцидент, або, можливо, захопити вантах, чи людей, які є на борту” .

Спотворюючи сигнали GPS Росія однозначно порушує міжнародні норми, переконаний Говард, зокрема, правила Міжнародного союзу зв’язку, де йдеться, що країни-члени не будуть надсилати невірні сигнали навмисно. “Очевидно, тут йдеться про навмисне надсилання невірного сигналу”, – говорить Говард.

Джерело: Голос Амерки